Prosjektskolens studenter var og så de to delene av Gustav Metzgers utstilling på Kunsthall Oslo og Kunstnernes hus. Her fikk vi eksklusive omvisninger med Elisabeth Byhre, Øyvind Mellbye og Anders Dahl Monsen.
Gustav Metzger (født 1926 i Tyskland) har gjennom de seneste årene blitt anerkjent som en svært sentral kunstner i etterkrigstidens avant-garde. Med sine radikale visjoner og politiske aktivisme var han forut for sin tid innenfor både konsept- og performancekunst. Han var også banebrytende i bruken av ny teknologi og vitenskap i sine verk. Hans praksis kan sees i forlengelse av tidlige 1900-talls bevegelser som dadaismen og futurismen, og han var involvert i flere avantgardebevegelser etter andre verdenskrig, som Fluxus-bevegelsen.
Fra sitt første manifest om auto-destruktiv kunst i 1959 til fjorårets utstilling og konferanse Facing Extinction i Farnham, England, har Gustav Metzger vært en kompromissløs aktivist, antikapitalist og miljøforkjemper. Metzger ble født i Nürnberg i en polsk-jødisk familie. Metzgers familie ble drept under Holocaust, og 12 år gammel kom han til England som barneflyktning. Som ung mann studerte Metzger kunst i Antwerpen og London, der han senere brøt med sin kunstneriske bakgrunn og satte seg fore egenhendig å gjenoppfinne kunst som praksis.
Begrepet auto-destruktiv kunst, som han er opphavsmann til, beskriver en ny måte å skape kunst hvor verket oppløser seg selv og destrueres i skapelsesprosessen. Metzger skrev parallelt et manifest for auto-kreativ kunst, en type arbeider der autonome prosesser utvikler seg utenfor kunstnerens kontroll. Metzgers virksomhet inspirerte Pete Townshend og øvrige bandmedlemmer i The Who til å destruere sine instrumenter på scenen. Utstillingene i Oslo fokuserer både på Metzgers auto-kreative og auto-destruktive arbeider fra 1960-årene.
Tekst/foto: Marianne Bredesen