Kurstilbud
Prosjektskolen ble etablert som Norges første kunstskole med hovedvekt på tredimensjonal kunst, nyere medier og eksperimentelle uttrykk. Prosjektskolen gir deg inngående kunnskap og forståelse av samtidskunst,
og du lærer om kunst både praktisk og teoretisk gjennom et bredt spekter av kurs.
Kursene på Prosjektskolen baserer seg på det vi kaller tre-ukersmodellen. Noen kurs kan også vare i to uker avhengig av kunstnerne som underviser, men prinsippet er fortsatt den samme. Sammen beveger vi oss fra et tema gjennom teori til en praktisk gjennomføring.
Sånn funker det:
UKE 1
Du blir kjent med et tema gjennom presentasjoner, diskusjoner og fellesoppgaver.
UKE 2
Du utvikler ditt eget prosjekt, basert på kursets tema med personlig veiledning.
UKE 3
Du gjennomfør prosjektet ditt og stiller ut. Alle prosjektene diskuteres på en felles gjennomgang.
Som førsteklassing får du først innføring i grunnleggende ferdigheter før du setter i gang med tematiske kurs. Denne innføringen inkluderer installasjon, snekring, grafikk støp, sveis, digitale ferdigheter som video og 3D-print, tekstil m.m. Innholdet i de tematiske kursene varierer fra år til år og bestemmes av besøkende kunstnere, eller det vi kaller gjestelærere
Eksempler på tema fra tidligere år er:
- Verksted (snekring, sveising)
- Installasjon
- Tegning
- Performance
- Grafikk/tresnitt
- Lydkunst
- Skulptur
- Video/foto
- 3D-print/skulpturering
- Scenografi
- Kunsthistorie/filosofi/teori
- Bodyart
- Landart
- Steds-spesifikk kunst
- Visuelle narrativ
- Politisk kunst
- Tekstil
- Trash-art
- Mytologi
- Festival
Som student kan man tilbringe ett eller to år på Prosjektskolen. Skolen passer utmerket til de som ønsker å bygge en portefølje for å søke seg videre til høyere utdanning innen kreative fag, men skolen er åpen for alle
som har interesse og kan vise initiativ. For å gå andreåret må man ha gjennomført førsteåret ved Prosjektskolen eller ha en tilsvarende grunnleggende utdanning fra en annen skole. Ta kontakt dersom du lurer på noe rundt dette.
Å studere kunst betyr ikke nødvendigvis at man skal bli kunstner. Vårt motto er “laboratorium fremfor auditorium,” og det forteller om hvordan hvert år på skolen er unikt og basert på samspill. Vi er overbevist om at sosial og emosjonell læring bidrar til selvbevissthet, evne til selvledelse og sosial bevissthet, og at det er bra for alle uansett hva de skal videre i livet.